1 - 2 Dagars leveranstid inom Sverige! | Fri frakt vid köp över 600 kr!

Returer & Byten

När du som kund handlar online har du 14 dagars ångerrätt och bytesrätt.

Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända och icke skadade varor inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket.

I de fall du vill använda dig av din ångerrätt måste detta föranmälas till oss inom 14-dagar från den dagen att du mottagit paketet, en sådan föranmälan gör du lättast via ett mail till oss.

OBS! Vid alla returer som skickas till oss där vi ej blivit kontaktade i förhand, debiterar vi en avgift på 295kr för att täcka kostnaderna av hanteringen av ärendet.

Om du vill ångra dit köp så är det ett antal saker du bör tänka på:

  • Kostnaden för att skicka paketet åter till oss bekostar du själv, om det inte skulle röra sig om en felleverans, reklamation eller garantiärende - i sånt fall, läs nedan.
  • Returer som skickas till oss med transporttjänster som går till ombud (t.ex DHL Service Point, Postnord Postpaket eller Postnord Mypack) accepteras ej, då dessa ej kommer att hämtas ut!
  • Du kan även köpa en returfrakt av oss som kostar från 100kr. Kostnaden varierar beroende på storleken och tyngden av paketet, kontakta oss för mer information.
  • Vid en retur ansvarar du för paketet. Välj därför en tjänst som både är försäkrad och erbjuder spårning.
  • Med paketet skall du fylla i konsumentverkets ångerblankett som hittas här, och bifoga blanketten till oss.
  • Vill du byta till en ny produkt kan du beställa denna via hemsidan som vanligt, köpet kan även göras innan vi fått de andra produkterna i retur. Vi behandlar alltså inga byten manuellt utan alla utbytesprodukter beställs via vår hemsida.
  • Enligt lag gäller inte ångerrätten för specialtillverkade varor eller plagg som har en tydlig personlig prägel (specialdesign etc.).
  • Demo-ex/Display-ex: Ett demo-ex är en vara som använts vid enstaka tillfällen för att testa produkten, ta produktfoton, funnits på display i vår butik eller av någon annan liknande orsak. I vissa fall kan det även vara produkter som returnerats till oss. Eftersom produkten "använts" kan vi erbjuda den till ett bättre pris än vanligt. Demo-ex kan sakna originalförpackning och/eller manual och säljs därför endast i befintligt skick.

När varorna har nått oss så kommer genomför vi en återbetalning (har betalningen gjorts med kort så återbetalas beloppet alltid till samma kort som användes vid köpet).

Ni kan läsa mer om ångerrätt på Konsumentverket.


Felaktig beställning

Har du haft otur och fått en felleverans där någon färg eller modell inte stämmer överens med vad du beställt så kommer vi stå för alla kringkostnader för att åtgärda misstaget. En sådan felleverans skall anmälas till oss via mail och så fort en av våra medarbetare haft tid att handlägga ärendet kommer du bli kontaktad per mail eller telefon så att vi kan lösa detta.

Vänligen förbered så detaljerad information om problemet som möjligt, samt foton på den felaktiga produkten och inkludera detta när du kontaktar oss, så att vi kan hantera ärendet så fort som möjligt.

Felaktiga varor skall inte skickas tillbaka på eget bevåg, utan bekostas av oss via en förbetald fraktsedel som används för att skicka paketet tillbaka.


Garantier och reklamationer

Är din produkt trasig så kan detta anmälas här, så fort vi hunnit handlägga ärendet kommer du få en förbetald fraktsedel av oss som du kan använda för att skicka tillbaka paketet till oss. Problemet skall noga beskrivas när formuläret fylls i och Gellyfun tillsammans med tillverkaren av produkten äger tolkningsrätt i vad som kan anses som ett handhavandefel och vad som anses vara täckt av garantin. Garantin gäller i regel mot tillverkarfel, men kan även gälla skador beroende på hur denna uppstod. Mer om vår garantipolicy kan ni läsa här.

I de fall Gellyfun preliminärt bedömt ärendet som ett garantiärende, men där vidare felsökning visat att det handlar om ett handhavandefel - äger Gellyfun rätt att debitera kunden returkostnaden (hantering och fraktkostnad) - från 295 kr.


Transportskador

Finns det synliga transportskador på paketet så skall du inte hämta ut detta, du skall istället kontakta oss så att vi kan lösa detta med transportbolaget. Har du hämtat ut ett paket och inre emballageskada finns skall detta anmälas till transportbolaget samt oss senast 3 dagar efter mottagandet. De flesta utlämningsställen kan hjälpa dig att inspektera godset vid uthämtning om du är osäker på om skador uppstått.

Vid direktleverans av paket och pall kan skadade paket och gods tas emot under förutsättningen att detta anmärks när du signerar för godset. Reklamation av frakten och godset skall därefter göras till både transportbolaget och oss inom 3 dagar.

Tar kunden emot gods med tydliga emballageskador utan att anmärka detta vid signering av gods kan inga krav ställas mot Gellyfun. Gellyfun tar dock på sig ansvaret att hjälpa kunden med reklamationen tills det att beslut tagits av transportbolaget gällande ersättning.


Ansvar för försändelse

I de fall där Gellyfun inte står för frakten eller den har köpts av Gellyfun - står kunden som ansvarig för att produkterna kommer fram i bra skick. Kunden ansvarar dock, oavsett vem som har fraktansvaret för att paketera returen enligt de beskrivningar som Gellyfun ger. Gellyfun äger full rätt att neka returer där kunden paketerat varan på ett sådant sätt att den inte skyddats under transporten. Man kommer vid paketering ganska långt med sunt förnuft. Nedan följer några tips.

  • Packa inte i för stora kartonger, är lådan för stor för det du vill skicka tillbaka, skär då ner den i storlek [se video].
  • Paketera tunga varor med stötdämpande emballage så att de inte skadas under transporten. Är du osäker på hur du skall göra, kontakta oss!
  • Saknar du emballage för att fylla tomrum? I brist på annat kan du använda skrynklat tidningspapper för detta ändamål.